دانشیار جراحی دهان، فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از انجام یک جراحی کم‌نظیر برای بازسازی همزمان کف چشم، گونه و استخوان‌های مرتبط برای خانم جوانی در بیمارستان آیت‌الله طالقانی خبر داد.

جراحی همزمان بازسازی کف چشم، گونه و استخوان‌های مرتبط در بیمارستان آیت ا... طالقانی

محسن دالبند از جراحی همزمان بازسازی کف چشم، گونه و استخوان‌های مرتبط برای خانم جوانی در بیمارستان آیت‌الله طالقانی خبر داد و گفت: این بیمار جوان از ابتدای تولد از بیماری که منشاء عروقی دارد رنج می‌برد.

وی افزود: چندین سال پیش جراحان به ناچار قسمتی از استخوان‌های صورت این بیمار را برداشته‌اند، ضمن اینکه بخشی از گونه، کف چشم، فک بالا، دندان‌ها و قسمتی از دیوار سینوس این بیمار نیز به صورت بسیار شدید دفرمه شده بود.

 دالبند به روش‌های قدیمی اصلاح و بازسازی فک اشاره کرد و توضیح داد: در روش‌های قدیمی بخشی از استخوان برداشت و به آن شکل و فرم متناسب داده می‌شد، در نهایت فک فرد شکل نرمال به خورد می‌گرفت، اما امروزه با فناوری های نوین و پیشرفته‌ای که در کشور ما بومی‌سازی شده برای این بیماران به صورت همزمان بازسازی کف چشم، گونه و استخوان‌های مرتبط انجام می‌شود.

این استاد دانشگاه تکنیک جراحی همزمان بازسازی کف چشم، گونه و استخوان‌های مرتبط را روشی کم نظیر در کشور معرفی کرد و افزود: در این روش از استخوان لگن برداشت شده و اینکار همزمان در پروتز جاسازی و با کمک نرم‌افزار و کپی از بخش سالم، بخش‌های ناسالم و نواقص صورت برطرف می‌شود.

دالبند ادامه داد: در بخش نهایی این جراحی، تیم پزشکی از کارایی پروتز و نتیجه آن اطمینان حاصل می‌کنند و سایر بخش‌ها توسط روش‌های تخصصی با کمک پودر استخوان و ممبران تقویت و جاسازی می‌شود.

این دانشیار رشته جراحی دهان، فک و صورت دانشگاه با بیان اینکه در نهایت نتیجه این جراحی از نظر شباهت کاملا شبیه طرف سمت سالم صورت بیمار است، اضافه کرد: مهمترین مسئله این است که این بیمار بعدها می‌تواند کاشت دندان بر روی فک بازسازی شده را هم دقیقا در قسمتی از استخوان که دندان از دست داده انجام دهد.

وی با بیان اینکه روش جراحی مذکور در بسیاری از بیمارستان‌های کشور انجام می‌شود، گفت: این جراحی با روشی یک مرحله‌ای و همزمان کار جدید و جراحی نوینی تلقی می‌شود.

دالبند با بیان اینکه هزینه‌های این جراحی پیچیده در بیمارستان‌های دانشگاه با تعرفه دولتی محاسبه می‌شود تاکید کرد: هزینه این پروتز و جراحی در مقایسه با نمونه‌های دیگر خصوصا در خارج از کشور با خدمات داخلی با توجه به فناوری های پیشرفته‌ای که در کشور وجود دارد، به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.

منبع: خبرگزاری فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.